Koolipidajale, kooli juhtkonnale ja töötajatele, õpilastele, hoolekogule ja lapsevanematele
Haridusasutuste nõustamisprogramm „Haridusasutuse meeskondlik audit ja hetkeseisu fookuspõhine kaardistamine“
Mida kujutab endast haridusasutuse fookuspõhine audit ja hetkeseisu kaardistamine?
MTÜ Tulevikuhariduse PIRNi (edaspidi PIRN) poolt läbi viidav haridusasutuste (edaspidi HA) auditi (edaspidi Audit) eesmärk on anda valdkonna spetsialistide poolt fookuspõhine sõltumatu hinnanguvaba ülevaade konkreetse kooli või lasteaia hetkeseisust, mis on selle HA edasiste arengutegevuste aluseks. Nõustamisprogramm viiakse läbi meeskondlikult, mille aluseks on PIRNi meeskonnaliikmete erinevad teineteist täiendavad kompetentsid. Auditi aluseks on PIRNi poolt kokkupandud nõustamisprogramm (edaspidi Programm), mis lõpeb kirjaliku tagasiside raporti esitamisega.
PIRNI haridusnõustajatest meeskond on haridusasutuse arengu toetaja, kes võtab aega ning kuulab ära kõik koolikogukonnaga seotud osapooled, peegeldab nende soove, ootusi ja mõtteid üksteisele, et aidata luua koolikogukonna siseselt üheselt arusaadav ning mõistetav hetkepilt HA-sest. PIRNi meeskond aitab HA-l välja selgitada selle tugevused, omapära, arenguvõimalused ja tulevikufookused, et toetada täiel määral organisatsiooni kui terviku toimimist, arendamist ning arenemist. PIRNi meeskond küsib ebamugavaid küsimusi, et suunata HA-st vaatama oma igapäevaelu teisest vaatenurgast.
PIRNi ekspertmeeskond on üldjuhul HA juhataja poolt ja kindlasti tema nõusolekul kooli kutsutud. Koos kooliga pannakse paika eesmärgid, fookused, tegevuskava ning piirid, mille raames tegutsema hakatakse.
Miks koolid vajavad analüüsivat kõrvalpilku?
- Selle tulemusena leiame kooli tugevused ja eripära, millele koolil/lasteaial tulevikus toetuda.
- See aitab selgelt välja tuua hetkel lahendust vajavad sõlmküsimused ja võimalikud arengukohad.
- See annab konstruktiivset ja kooli/lasteaia enesehinnangut toetavat tagasisidet.
- See toetab ja suunab eneseanalüüsile organisatsiooni tervikuna.
- Aitab planeerida edasisi tegevusi, arvestades kooli/lasteaia hetkeolukorda, õpilaste, õpetajate, lapsevanemate, hoolekogu, juhtkonna ja haridusasutusepidaja vajadusi ning ootusi.
Sihtgrupp: kooli- või lasteaiakogukond: õpilased, õpetajad, juhtkond, tugispetsialistid, hoolekogu ja lapsevanemad, koolipidaja.
Programmi eesmärgid:
- Ülevaade kooli/lasteaia hetkeolukorrast (õpikeskkonnad, mikrokliima ja suhted, koostöö, õpilaste ja õpetajate heaolu).
- Kooli/lasteaia tugevuste ja arenguvõimaluste esiletoomine, tulevikufookuste seadmine.
- Õppe- ja kasvatusprotsesside eesmärgistatuse, takistusteta toimimise ning tulemuslikkuse väljaselgitamine.
- Muutuva õpikäsituse ja kaasava hariduse väljakutsete toimetuleku võimekuse analüüs.
- Kooli- või lasteaia kogukonna erinevate osapoolte vajaduste, ootuste, võimekuse, valmisolekute ja seisukohtade väljaselgitamine ning tagasisidestamine.
- Kooli- või -lasteaia kogukonna koostöövalmiduse suurendamine ja võtmeisikute võimestamine.
- Jätkutegevuste planeerimine (vajadusel erinevate ekspertide kaasamine).
Planeeritav tegevuskava (lepitakse kokku koostöös haridusasutusega):
- Kooli- või lasteaia päeva planeeritud vaatlused: lasteaias vähemalt ühel päeval (rühmavaatlused), koolis vähemalt kahel päeval (k.a. ainetunnid, vahetunnid). Vaatluste fookus vastavalt programmi eesmärkidele (keerulised klassid, toimetulek erivajadustega (edaspidi HEV) lastega, mikrokliima ja tunnirahu).
- Intervjuud kooli- või lasteaia kogukonna erinevate osapoolte esindajatega (juhtkond, õpetajad, tugispetsialistid, õpilased, lapsevanemad, koolipidaja).
- Vaatlused haridusasutuse keskkonnas tunnivälisel ajal (s.h. organisatsioonikultuur ja alusväärtused, turvalisus ja kooliheaolu, huvitegevused, koolikogukonna erinevate osapoolte kaasamine).
- Tugispetsialistide töökorraldusega tutvumine (toimimismudel ja töökorraldus, koostöö ning kaasamine, õpiabi, HEV lapsed, tunnirahu, õpetajate kaasamise ja nõustamise põhimõtted).
- Õpetajate nõustamine (õpilaste motiveerimine, juhendamine ja kaasamine, õpiraskustega laste toetamine, õppetegevusteks vajalik tunni- ja rühmarahu, õpimeetodid, õppe eesmärgistatus ning elulisus, hindamine ja tagasisidestamine).
- Kohtumine hoolekoguga.
- Kohtumine õpilasesindusega (koolis).
- Õpetajatele Programmi tagasisidestamine (ümarlaud).
- Kogutud info analüüsimine ja kirjaliku raporti koostamine.
- Kooli- või lasteaia juhtkonnale ja koolipidajale vajadusel täiendav tagasisidestamine ja järelnõustamine.
Programmi tulemused:
- Kooli- või lasteaiapidajale ning HA juhtkonnale terviklik ülevaade kooli/lasteaia hetkeseisust, tugevustest, kitsaskohtadest ja arenguvõimalustest.
- Programmi tulemused kirjalikus vormis raportina.
- Ettepanekud olemasoleva kooli/lasteaia potentsiaali teostamiseks.
- Uued võimalikud tulevikuväljavaated koolile/lasteaiale ja HA kogukonnale tervikuna.
Programmi maht: Soovituslik miinimumtegevuste maht kooli või lasteaiaga kokkuleppel 2-3 päeva sõltuvalt programmi eesmärgist, kooli tüübist ja suurusest.
Haridusasutuste auditi programm on ka allalaetav PDF failina.