MTÜ Tulevikuhariduse PIRNi kohalike omavalitsuste ja haridusasutuste jaoks erivajadustega laste toetamiseks väljatöötatud süsteemse mudeli alused ja tõenduspõhisus
MTÜ Tulevikuhariduse PIRN (edaspidi ka PIRN) meeskonna seisukohad toetuvad valdkonda reguleerivale seadusandlusele:
- põhikooli- ja gümnaasiumiseadus (https://www.riigiteataja.ee/akt/113032019120)
- lastekaitse seadus (https://www.riigiteataja.ee/akt/112122018049)
- Haridus- ja teadusministri 21. veebruari 2018.a määrusega nr 4 „Tugispetsialistide teenuse kirjeldus ja teenuse rakendamise kord“ (https://www.riigiteataja.ee/akt/127022018010)
- Töötervishoiu ja tööohutuse seadus (https://www.riigiteataja.ee/akt/12883561)
PIRNi seisukohad sisustavad reguleeriva seadusandluse piires valdkonda omapoolsete süsteemsete lahendustega.
Eestis ei ole olemas süsteemset erivajadustega lastele toetuse korraldamiseks plaanipäraseid sekkumis- ja ennetustegevusi sisaldavat mudelit, mis oleks tänaseks rakendunud ja oleks toonud tulemusi. Sellest lähtuvalt on MTÜ Tulevikuhariduse PIRN oma igapäevases haridusasutuste ja kohalike omavalitsuste nõustamistegevuses kohandamas Eesti oludele mitmeid välismaa praktikaid ning arvestanud nendega seotud tõenduspõhiseid uuringuid. Oleme selleks kasutanud vaid Eesti taustsüsteemi sobituvaid-kohandatavaid praktikaid, mis on võimelised arvestama kohalikku konteksti.
PIRNi tänase tegevuse juured tugisüsteemide arenduse valdkonnas ulatuvad PIRNi-eelsesse aega aastatel 2005 kuni 2012. Tollel ajajärgul tegi PIRNi meeskonnaliige Tiia Lister selles valdkonnas MTÜ ELLU all koostööd nii Soome haridusministeeriumi, pikalt Helsingi Ülikoolis töötanud õppejõudude-didaktikute kui ka mitmete Soomes töötavate erialaspetsialistidega. Seetõttu oleme ka MTÜ Tuleviku-hariduse PIRN-iga pidevalt oma oskusteavet kogunud ja täiendanud Soome viimastest arengutest ning uurimustest lähtuvalt.
Aastatel 2006 kuni 2010 tegi MTÜ ELLU (psühholoog Tiia Lister) tihedat koostööd Soome Instituudiga Eestis ja koolitas paljusid Eesti piirkondi (Saaremaa, Järvamaa, Pärnumaa) Soome kogemuse tutvustamiseks erinevatel teemadel: tugisüsteemide ülesehitus, matemaatika didaktika, probleemidega murelaste toetamine.
MTÜ Tulevikuhariduse PIRN olemasolev asjatundlikkus, sellega seotud teadmised, kogemused ning võimekus teha valdkondlikku ekspertiisi, nõustada ning auditeerida kaasava hariduse teemadel haridusasutusi tugineb alljärgnevale:
1. MTÜ Tulevikuhariduse PIRN meeskonna praktiline kogemus Eestis:
- MTÜ Tulevikuhariduse PIRN (aastatel 2012 kuni tänase päevani) välja töötatud ja enam kui kolmekümnes haridusasutuses (lasteaiad, lasteaed-algkoolid, lasteaed-põhikoolid, põhikoolid, gümnaasiumid, riiklikud ja valla erivajadustega lastele suunatud koolid) ja kolmes omavalitsuses (Viljandi linn, Tori vald, Saaremaa vald) läbiviidud auditid- ja nõustamisprogrammid.
- PIRNi meeskonnaliikmete koostööpartnerlus Tartu Ülikooli eetikakeskuse koolide väärtusarenduse nõustajatena haridusasutuste auditi formaadi – „kriitilise sõbra programmi“ –väljatöötamisel ning elluviimisel.
- Osalemine Haridus ja teadusstrateegia 2021-2035 väärtuste ja vastutuse ekspertrühma töös.
2. Soome riigi kaasava hariduse korralduse viimase poole sajandi pikkuse süsteemse arendamise kogemus (vt https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto):
- Olemasoleva süsteemse ja muudetud mittesüsteemse õpilasabi põhimõtete võrdlus: Pirjo Laaksonen, „Oppilasko ongelma: oppilashuolto koulun systeemeissä“, raamat 141 lk, väljaandja: Mannerheimin lastensuojeluliitto, 1989;
- Soome uus tugisüsteemide korralduse määrus: (https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/maarays-oph-285-2018-opiskelijahuollon-keskeiset-periaatteet-ja-tavoitteet.pdf);
- Õpilasabi (opiskelijahuolto) korraldus erinevates koolitüüpides, uuringud ja koolitused Soomes sel teemal: (https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskeluhuolto);
- Erinevad töövaldkonnad õpilasabis: (https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/opiskeluhuolto-ja-hyvinvointi);
- Soome õpilasabi seadus (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287).
3. Eestis kasutatavad praktikad, mis tuginevad teaduspõhise Norra LP mudelile (Learning Environment and Pedagogical Analyses), mida kasutatakse laialdaselt nii Põhjamaades kui ka Kesk-Euroopa riikides, milles mudeli nimes sisalduvad tähed „LP“ viitavad õpikeskkonna kohandamisele selleks pedagoogilise analüüsi meetodeid kasutades:
- Rahvusvahelised adaptiivsed (kohalikele oludele kohandatavad) tõenduspõhised kaasava hariduse haridusprogrammid ja mudelid (nt Eestis on Norra LP mudeli „maaletoojaks“ Tartu Linnavalitsus, kes on tõlkinud selle käsiraamatu “Õppekeskkond ja pedagoogiline analüüs“: (https://www.tartu.ee/sites/default/files/uploads/LP-mudel_kasiraamat.pdf)
- (vt ka https://opleht.ee/2016/03/norra-lp-mudel-ajab-eestis-juuri-2/);
- Uurimused Eesti LP praktika kohta erinevates koolides: (https://dspace.ut.ee/bitstream/handle/10062/52990/valjak_merily_ma.pdf).
4. PIRNi meeskonna hariduspsühholoogi Tiia Listeri praktiline kogemus:
- 18 aastat tööstaaži TPedI õpetajate koolituse valdkonna psühholoogia õppejõu ja teadurina, üle-Eestilistes haridusalastes uuringutes osalemine ning õpetajaks õppivate tudengite testimine, nõustamine kutsekabinetis;
- eriklassi õpetajana (3 aastat, kuni 30 õpilast klassis);
- töötamine koolipsühholoogina mitmetes erinevates koolides;
- erikoolide tööpraktika nii koolipsühholoogina kui ka koolitusprogrammide läbiviijana koos Soome koostööpartneritega;
- koostöö Tartu ja Tallinna Ülikoolide täienduskoolituse partnerina;
- ajavahemikul 2006–2009.a koostöös Soome Instituudiga üle-Eestilised koolitused tugisüsteemide ülesehituse ja sisulise töö oskusteabe jagamiseks;
- koostööpartnerina Eesti Koostöökogu Haridusstrateegia 2020 õppeprotsessi töörühma eksperdina (https://www.hm.ee/sites/default/files/strateegia2020.pdf);
- koostööpartner Riikliku Eksami ja Kvalifikatsiooni Keskuse (Innove eelkäija) koostööprogrammis aastal 2010 (MTÜ Ellu osales REKKi ja Euroopa Sotsiaalfondi (ESF) programmis “Kutsehariduse sisuline arendamine 2008-2013” läbi terve aasta toimunud koolitustega “Kuidas kutseõpetaja saab õpiraskustega noormeest õppetunnis abistada” 15 erinevas kutsekoolis);
- Helsingi Ülikooli matemaatikadidaktikutega aastatel 2010 – 2012 pikad koolitusprogrammid üle terve Eesti;
- MTÜ ELLU väga erinevad koolitusprogrammid ja koolide nõustamised õpetajatele ja lapsevanematele (nt „Kuidas aidata õpiraskustega ja käitumisprobleemidega poisse“).
5. Hariduspsühholoogi Tiia Listeri praktiline töökogemus on kokku võetud hariduspsühholoogia käsiraamatus „Lihtne ja praktiline koolipsühholoogia“ (Kirjastus Atlex 2012.a).